Trainen op kracht of vermogen ?

Trainen op kracht of vermogen ?

Explosieve FieldPower training is de meest effectieve oefenvorm om snelheid en vermogen te verbeteren. Maar wat is vermogen en moet je nou trainen op het verbeteren van de (maximale) kracht of (spier)vermogen ? Een terechte vraag die ik geregeld hoor van trainers en fysiotherapeuten.

Vermogen

Bij krachttraining hebben veel trainers als doel om iemand sterker te maken. Alleen ‘sterker worden’ wil echter lang niet altijd zeggen dat je beter kunt presteren. Om prestatie werkelijk te kunnen bepalen heeft men het vermogen verzonnen (en spreken we over ‘prestatievermogen’).

Vermogen bestaat uit 2 componenten, kracht en snelheid: Vermogen = Kracht x Snelheid. Je berekent dus de kracht bij een bepaalde snelheid. Als de snelheid stijgt, dan daalt de kracht.

Wat is de invloed van een extra gewicht op de snelheid. Je kunt dit testen met een encoder, sprongmat of krachtplatform door bij voorbeeld met een halterstang met verschillende gewichten te gaan kniebuigen. Je krijgt dan een “Kracht-Snelheid”grafiek te zien zoals in het plaatje hierboven. Links is het gewicht laag en de snelheid hoog, rechts is het gewicht hoog en de snelheid laag (blauwe stippen). Je kunt ook het vermogen berekenen. Dit zijn de rode stippen. Het vermogen stijgt eerst en daalt daarna (van links naar rechts).

TIP: Zoals je ziet verloopt de kracht-snelheid lijn vrijwel lineair. Je kunt daardoor met een test tot 40% van je maximum gewicht je 1RM nauwkeurig voorspellen. 

Door training kan je kracht, snelheid en vermogen verbeteren, a) door sterker te worden bij voorbeeld met zwaardere gewichten, b) door sneller te worden door meer snelheidstraining of c) door sterker en sneller te worden. Het kan echter ook zijn dat je door bij voorbeeld krachttraining snelheid verliest en je vermogen dus niet stijgt, of zelfs daalt!

Maar wat moet je nu kiezen ? Daarvoor moet je bekijken welke waarde voor jouw functioneren belangrijk zijn. Iemand die de hele dag zware gewichten moet sjouwen moet vooral sterk zijn en kracht-uithoudingsvermogen hebben. Een 100 meter loper moet vooral snel zijn. Het versnellingsvermogen op de eerste meters kan de 100 meter loper behalen door sterker te worden, de topsnelheid kan hij verbeteren door de bewegingssnelheid en het (reactief) vermogen te verbeteren. Van ouderen is bekend dat ze veel meer snelheid verliezen dan kracht. Trainen op hoog vermogen is voor deze groep daarom effectiever, zo blijkt uit wetenschappelijke studies.

TIP: door FieldPower training te combineren met training met halters bereik je een hogere maximale kracht (1RM) en tevens een hoger vermogen en explosiviteit (en sprongkracht), zo blijkt uit wetenschappelijke studies.