Hoe herken je instabiliteit en hoe verbeter je stabiliteit ?

Hoe herken je instabiliteit en hoe verbeter je stabiliteit ?

Veel blessures ontstaan door instabiliteit, maar wat is dat en hoe kan je het herkennen ? Als je een verticale sprong maakt op een krachtplatform met gescheiden Links-Rechts meting dan zie je een krachtverloop tijdens de afzet als in onderstaande figuur. De blauwe lijnen geven de kracht van het linker en rechter been weer. De groene lijn is de verticale snelheid. Als die onder nul is, dan ga je omlaag (excentrisch) en als hij boven nul is ga je omhoog (concentrisch). Je ziet dat de twee blauwe lijnen soms vrijwel gelijk lopen en soms sterk verschillen.

Krachtverloop Excentrisch en Concentrisch

Vooral tijdens het inzakken (de excentrische fase) wordt instabiliteit zichtbaar, ook als er geen concentrisch of maximaal krachtverschil is.

Het verschil in kracht kan je weergeven ten opzichte van de hoogte tijdens de afzet. Je krijgt dan de grafiek hieronder. Je start bij hoogte nul en zakt vervolgens in (excentrisch, oranje lijn), waarna je weer weg strekt (concentrisch, zwarte lijn). Je ziet dat het krachtverschil tijdens de excentrische actie (inzakken) groot is, terwijl het verschil tijdens de concentrische actie (weg strekken) snel verdwijnt. Er is dus geen verschil in maximale concentrische kracht, maar wel in excentrische kracht. Dit is herkenbaar bij instabiliteit dat vaak wordt veroorzaakt door gebrek aan coördinatie. Je zal dus coördinatie moeten verbeteren om de instabiliteit te verhelpen.

 

Trainingsprikkels zijn specifiek, dat wil zeggen dat het lichaam zich vooral aanpast aan de oefenvorm die je uitvoert qua bewegingsverloop en snelheid. Voor het verbeteren van stabiliteit is daarom een prikkel nodig tijdens de excentrische fase die bij snel verloopt. Met de FieldPower kunnen exact die prikkels worden gegeven.

Voorbeeld 1. Kruisband blessures

Bij VKB blessures komt eenzijdige instabiliteit vaak voor. Als de patiënt  in staat is om kniebuigingen te maken dan kan je deze ook laten maken met FieldPower weerstand. Dit geeft de patiënt meer gevoel van stabiliteit en tegelijkertijd zullen de spieren meer en sneller worden aangespannen wat meteen leidt tot minder excentrisch krachtverschil en dus meer stabiliteit.

Voorbeeld 2. Schouder instabiliteit

De FieldPower zorgt ervoor dat de patiënt tijdens de excentrische fase, bij voorbeeld tijdens een bal worp, continu een weerstand heeft die wordt ervaren als een stabiliteitsprikkel en die ook tot effect heeft dat de stabiliteitsspieren eerder en meer actief zijn.