BREAKING !! FieldPower Training bewezen effectief ter verbetering van stabiliteit

BREAKING !! FieldPower Training bewezen effectief ter verbetering van stabiliteit
Zeer recent onderzoek heeft aangetoond dat FieldPower Training zorgt voor verbetering in stabiliteit. Het is daarom een uiterst effectieve oefenmethode bij schouder, enkel, knie en heup instabiliteit.
 
1. wat is instabiliteit ?
2. wat zijn de gevolgen van instabiliteit ?
3. hoe herken je instabiliteit ?
4. hoe verbeter je stabiliteit ?
 
1. Instabiliteit is een situatie waarbij een deel van het lichaam niet in de juiste positie kan worden gehouden. Een veel voorkomende vorm van instabiliteit is een verlaagde kracht als gevolg van gebrek aan coordinatie. Elke dagelijkse beweging begint met een voor-beweging, waarbij de spieren worden opgerekt. Dit noemen we de excentrische fase. In deze fase ontstaat de instabiliteit.
 
2. instabiliteit kan schade opleveren aan de passieve delen, met name de banden. Instabiliteit kan ook schade opleveren aan de spieren die plotse en ongecontroleerde krachten proberen te corrigeren. De bekendste klachten zijn kruisbandletsel, enkelblessures en blessures aan hamstrings en lies.
3. Instabiliteit is te herkennen met een sprongtest op een krachtplatform met gescheiden platen (aparte meting linker en rechter been). Tijdens een verticale sprong met inzakken (CMJ) moet het lichaam eerst extra kracht leveren om de neerwaartse beweging te remmen, de “excentrische fase”. In het 1e plaatje de weergave van de krachten tijdens een CMJ. Naar links zakt de persoon omlaag, naar rechts strekt hij omhoog. De lijnen beginnen op hoogte “0”, zakken dan in (zodat je omlaag kunt zakken) en stijgen dan om de neerwaartse beweging te remmen. Als de lijn helemaal links is, dan is hij op het diepste punt en begint het omhoog bewegen, waar meer kracht wordt geleverd.
Te zien is dat tijdens de strekking er geen verschil is in kracht. De problemen van instabiliteit worden meestal NIET veroorzaakt door gebrek aan kracht, maar door gebrekkige timing (coordinatie) !
 
4. Excentrisch trainen is het nieuwe toverwoord ter verbetering van de stabiliteit.
Het eerder en meer activeren van spieren in de excentrische fase is erg moeilijk, zo niet onmogelijk met gewichten als gevolg van de “massatraagheid”. Als je snel inzakt dan moet ook het extra gewicht op snelheid komen. FieldPower levert ALTIJD een vrijwel constante weerstand, ook als je snel inzakt.
In de grafiek hieronder wordt het verloop van de kracht weergegeven tijdens een sprong zonder extra weerstand (dikke lijnen) en met FieldPower weerstand (dunne lijnen). Rood = excentrisch, Blauw = concentrisch. Tijdens het inzakken (excentrisch) stijgt de kracht bij FieldPower Training veel eerder en meer. De spieren “leren” om meer en eerder te activeren. De stabiliteit is verbeterd. Deze nieuwe timing onthoudt het lichaam en past het toe als vervolgens weer zonder extra weerstand wordt gesprongen.